به انجمن برهان » سالن اجتماعات تاریخی و مذهبی تاریخ ما. خوش امدید برای عضویت اینجا را کلیک کنید





ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت [ ساعت تابستانی ] تنظیم شده است


قوانين انجمن


http://turism.tarikhema.ir



ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 8 پست ] 
نويسنده پيغام
پست خوانده نشدهارسال شده در: 27 شهریور 1390, 23:19 
آفلاين
مدیر انجمن
مدیر انجمن
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 15 اسفند 1389, 22:30

پست ها : 801

محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 1009 مرتبه
تشکر شده:
1741 مرتبه in 569 پست

یکتاپرست: آری

دین یا مذهب: مسلمان شیعه

علاقه‎مند به تمدن: هخامنشیان

شعار: بر خویشتن شهریاری کن تا جهانی تو را اطاعت کنند

امتیاز: 100

به نام یکتا دیسای هستی
سلام بر همگنان ارجمند.
در مباحثی که پیش از این طرح شد، لزوم شناخت گونه های معماری ایرانی پدید آمد.
افراد گوناگونی دست به دسته بندی سبکی آثار ایرانی زده اند، پیشگامان این کار مستشرقینی همچون سیرو، گدار، جان هواگ و...هستند؛ اما کسی که الگوی کامل و مناسبی برای تبیین گونه های معماری ایرانی ارائه کرد، دکتر محمد کریم پیرنیا (با پیرنیای تاریخدان تفاوت دارد) بود. ایشون معماری ایرانی را در یک دسته بندی مناسب طبقه بندی کرد، و البته در تمام این فعالیت های پژوهشی رو با بودجه شخصی و علاقه شخصی دنبال می کرد. وی رشته معماری در دانشگاه را به دلیل عدم هماهنگی با معماری ایرانی رها کرده بود، و به دنبال یافتن گمشده خود به میان معماران سنتی باز گشت. اما پس از سال ها به دلیل پژوهش های بی نظیر و تحقیقات گسترده در زمینه معماری دانشگاه تهران او را به درجه دکترای افتخاری نائل کرد. وی همچنین از شخصیت های ماندگار در معماری ایران است.
مولف در ابتدا چهار شیوه «مصری»،«شامی»، «مغربی» و «ایرانی»، که در حوزه معماری اسلامی مطرح بوده اند، را توضیح داده وسپس به طور مفصل به بررسی 6 شیوه مطرح در معماری ایرانی پرداخته است. دسته بندی ایشان در زمینه معماری ایرانی مبنای پژوهش های بعدی قرار دارد و به عنوان معتبرترین الگوی پیشنهاد شده در این زمینه شناخته شده است.
در اینجا خلاصه ای اجهت آشنایی علاقمندان اراته می شود.
سبک شناسی معماری ایرانی

بررسی ها و کاوش ‌های باستانشناسی حکایت از آن دارد که سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می رسد. از آن زمان تا کنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، بویژه علل مذهبی، توسعه و تکامل یافته است.
معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.

سبک یا شیوه های معماری ایران :

شیوه پارسی (هخامنشیان) سده ششم پیش از میلاد تا سده چهارم. (پارسه، کاخ نوشیجان، مقابر مخریکا، مقابر نقش رستم، کعبه زرتشت، پاسارگاد، آتشگاه مرو دشت، آپادانای شوش، شهر لیدوما، برج ضحاک و...)

شیوه پارتی (اشکانیان و ساسانیان) سده چهام تا صدر اسلام. (نیایشگاه کنگاور، کاخ الحضراء، مجموعه تاریخی شهر نسا، مجموعه تاریخی هترا، کاخ آشور، کوه خواجه، بازه هور، مجموعه تاریخی فیروزآباد، قلعه دختر فیروزآباد، طاق کسری، کاخ بیشاپور در کازرون، کاخ سروستان، کاخ خسرو، بیش از پنجاه آتشکده ساسانی در شهرهای گوناگون، ایوان کرخه، کاخ دامغان، اسپید دژ در ورامین، ارگ دربند، ارگ رایان، ارگ بم، ارگ شمیران و...)

شیوه خراسانی (صفاریان، طاهریان، غزنویان و …) از ابتدای قرن چهارم تا پایان قرن چهارم. (مسجد جامع فهرج، تاریخانه دامغان، مسجد جامع اصهفان، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع نائین، مسجد جامع نیریز،

شیوه رازی (سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان) قرن پنجم تا اول قرن هفتم. (مقبره امیر اسمائیل سامانی، گنبد کاووس، برج های خرقان، رباط شرف، ایوان ها و گنبدخانه مسجد جامع اصفهان، مسجد جامع زواره، گنبد سرخ مراغه.

شیوه آذری (ایلخانیان و تیموریان) از اول قرن هفتم تا اول قرن دهم. (مقبره سلطانیه، مسجد علیشاه تبریز، مسجد جامع ورامین، مسجد جامع یزد، خانقاء شیخ عبد الصمد نطنز، مسجد گوهر شاد، مدرسه غیاثیه خرگرد، مسجد امیرچخماق یزد، مسجد بی بیخانم سمرقند، گور امیر در سمرقند، مسجد کبود تبریز و...)

شیوه اصفهانی (صفویان، افشاریه) از اول قرن دهم تا اواسط دوره قاجاریه(مجموعه تاریخی نقش جهان اصفهان، مدرسه خان شیراز، حمام گنجعلی خان، مسجد حکیم، چهلستون اصفهان، هشت بهشت، مدرسه چهار باغ اصفهان، مدرسه امام اصفهان، مسجد مدرسه آقا بزرگ کاشان، خانه های تاریخی کاشان، مسجد مدرسه شهید مطهری تهران و...)

و شیوه ای که بعد ها طرح کردند:

شیوه تهرانی (زندیه و قاجاریه و پهلوی) از اواسط دوره قاجاریه تاکنون البته بجز آثاری که با الهام از معماری غرب و معماری مدرن طراحی و اجرا شده است. (عمارت عالی قاپو و کاخ گلستان، عمارت عشرت آباد تهران، عمارت خسرو آباد سنندج، مسجد امام تهران و...)

از شش شیوه معماری ایران دو شیوه پارسی و پارتی مربوط به پیش از اسلام و چهار شیوه ی دیگر مربوط به دوره اسلامی می باشد. غربی ها برای شیوه های اسلامی نام هایی را به کار می برند مانند شیوه های اموی و عباسی. اما به نظر خیلی ها هیچ یک از کشورها و ملت ها یعنی ترک ها، عرب ها و… نمی توانسته اند در معماری کشوری که پیشینه معماری چند هزارساله دارد کارساز باشند، زیرا آنها در آن زمان معماری ارزشمندی نداشته اند.(پیرنیا، 1347)

سرچشمه ها:


پیرنیا، محمد کریم، 1347، سبک شناسی معماری ایرانی، به تصحیح دکتر غلامرضا معماریان، انتشارات سروش دانش.
والسلام.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم الف به خاطر این پست تشکر کرده اند
miad (28 شهریور 1390, 20:55)
پست خوانده نشدهارسال شده در: 28 شهریور 1390, 22:04 
آفلاين
مدیر انجمن
مدیر انجمن
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 9 شهریور 1389, 23:40

پست ها : 775
تشکر کرده اید: 447 مرتبه
تشکر شده:
1722 مرتبه in 571 پست

یکتاپرست: آری

دین یا مذهب: اسلام/تشيع

علاقه‎مند به تمدن: اسلام ايراني

وبلاگ: Ancient ir

شعار: با دوستان مروت با دشمنان مدارا

امتیاز: 88

به نام حق
درود بر جناب الف
سوالی که برای شخص بنده مطرح است این است که بر چه اساسی معمار شناسان می توانند چنین گروه بندی منظم و دقیقی در باب اثار باستانی ایران ارائه دهند؟آنها بر چه اساسی در می یابند که فرضا مقابر نقش رستم و کعبه زردشت از آثار دوران هخامنشی است؟یا مثلا در باب کاخ هترا انطور که من شنیده ام و شما هم حتما مطلعید می گویند که مخلوطی از اثار رومی یونانی و هخامنشی است ولی وقتی می خواهند بگویند که این اثر متعلق به چه قومی است می گویند که این اثر متعلق به قوم اشکانیان است.چگونه چنین دقیق دریافته اند که این اثر متعلق به قوم اشکانیان است؟یا مثلا شما قبلا به من گفته بودید که مقبره آناهیتا متعلق به یونانیان نبوده یا درباب مقبره منسوب به کورش نیز با اطمینان می گویند که این قبر ازان کورش است و ...
سوال من این است که با توجه به این مطلب شما که((دوره نخست معماری آن ها بر گفته از سنت معماری هخامنشی و سلوکی است، آثاراین دوران عموماً سنگی و پاک تراش است، در روی صفه یا بلندی ساخته می شودو ایوان های عریض دارد. حضور ستون های سنگی یکپارچه و پاستون های منظمشیوه ایست که از به هم آمیختن معماری یونانی و هخامنشی بدست آمده است.مانند معبد آناهیتا در کنگاور یا دروازه ورودی کاخ هترا در عراق))چگونه با اطمینان می توان گفت که آثار معماری که شما مربوط به دوره نخست حکومت اشکانیان می دانید واقعا مربوط به دوران اشکانیان است؟زیرا خودتان اشاره کرده اید که دوره نخست معماری آنها بر گرفته از سنت معماری هخامنشی و سلوکی است.و در اینجا منطقی است که بگوییم آثار نامبرده مانند کاخ هترا در عراق و معبد آناهیتا در کنگاور ازان دوران سلوکی است.

_________________
همچو آیینه مشو محو جمال دگران/از دل و دیده فرو شوی خیال دگران
در جهان بال و پر خویش گشودن آموز/که پریدن نتوان با پر و بال دگران

علامه اقبال لاهوری


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم miad به خاطر این پست تشکر کرده اند
الف (28 شهریور 1390, 00:22)
پست خوانده نشدهارسال شده در: 28 شهریور 1390, 01:11 
آفلاين
مدیر انجمن
مدیر انجمن
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 15 اسفند 1389, 22:30

پست ها : 801

محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 1009 مرتبه
تشکر شده:
1741 مرتبه in 569 پست

یکتاپرست: آری

دین یا مذهب: مسلمان شیعه

علاقه‎مند به تمدن: هخامنشیان

شعار: بر خویشتن شهریاری کن تا جهانی تو را اطاعت کنند

امتیاز: 100

به نام یزدان پاک

سلام بر دوست گرامی جناب میعاد، چقدر دوست دارم از نزدیک هم با شما آشنا بشم، متاسفانه کمتر دوستانی رو می بینم که به تاریخ ایران و معماری همزمان علاقمند باشند. متاسفانه دانشجویان معماری به دنبال کارهای بی محتوای معاصر هستند و معماری بومی برایشان چندان جذاب و ارزشمند نیست.

اما درباره مووعی که گفتید باید بگم پرسش بسیار به جا و خوبی کردید، البته بنده شاید آنطور که سزاوار آن است نتوانم پاسخ دهم ولی کوشش خودم رو می کنم. ببینید یک بنای معماری چه مربوط به دوران معاصر باشد و چه دوران کهن، شامل یک مجموعه از اندام های شکلی است که به وسیله مضالح متنوعی ایجاد شده اند. اما در ک ما از این مجموعه ها نه از راه سازندگان آنها یا کتیبه های روی آن که از راه نشانه های ارتباطی است. پس از تکوین مبانی علوم ارتباطی و خصوصاً نشانه شناسی، نشانه شناسان وارد میدان تبیین و تدوین معناشناسی و سبک شناسی آثار هنری و معماری شدند. متخصصین علوم ارتباطی در دوران نو گوی سبقت را در شناسایی آثار هنری و سبک های آنها از سایر متخصصین گرفته اند. زیرا بر مبنای الگوهای دقیق می توانند به خوبی سبک و دوره یک اثر معماری را تعیین کنند، در حالی که باستان شناسی بدون نشانه شناسی با بررسی متون تاریخی، شکل شناسی ابتدایی و سایر آثار مرتبط به سختی و با تردید می تواند آثار هنری را از هم تشخیص دهد.

اما نشانه ها در بناهای معماری چه هستند؟
پاسخ به این سوال بسیار پیچیده و مشکل است، اما به طور خلاصه می توان گفت، سراسر داده هایی که از یک اندازه گیری ها یا سنجش های دیگر می توان از یک بنا یا اثر تاریخی می توان به دست آورد نشانه های آن بنا هستند.
نشانه های خود به چند دسته تقسیم می شوند که شامل سیمبل(نماد)، ساین(نمایه) و ایکون(نشان) هستند هر کدام از این دسته ها توعی از ارتباط را میان پدید آورنده و مخاطب برقرار می کنند.

بگذریم، این ها را گفتم که فقط گوشه ای از ساختار «زبان نشانه ها» یا به قول زیمل «فرهنگ مستقل از جامعه» را خدمتتون معرفی کنم. یک بحث فلسفی دارد که منتهی به نوعی نگرش خاص در بررسی آثار هنری و فرهنگی می شود اگر مایل بودید هم می تونم منابع رو معرفی کنم و هم تا اونجا که بتونم اونچه رو که خودم فهمیدم براتون بازگو کنم.

اما درباره این آثاری که فرمودید، بنده تا اونجایی که می دونم میتونم خدمتتن بگم ولی می دونم که اگر وارد موضوع بشیم و به متخصصین مراجعه کنیم داده های بیشتری وجود دارد، الگوهای شکلی معبد آناهیتا در معماری ایرانی سابقه دارد ولی در معماری یونانی بی سابقه است، مثلاً می دانیم که ستون ها در سه جهت سه ایوان جانبی را در اطراف حجم اصلی بنا ایجاد کرده بودند و احتمالاً حیاطی هم بین آنها و مرکز پرستش گاه وجود داشته. اگر این الگو را بازسازی کنیم به شکلی شبیه کاخ بارعام پاسارگاد می رسیم که یک الگوی معماری کاملاً ایرانی است. و بارها در بناهای گوناگون تکرار شده. در عین حال در همین بنا پا ستون ها چیزی شبیه پاستون های دُریک(یک گونه پا ستون یونانی) است ولی همین ستون به طور کاملاً استوانه ای بالا رفته و قطر آن کم نشده است در حالی که در ستون های دریک یونانی ستون هر چه بالاتر می رود نازک تر می شود، ستون های اژه ای که نوع قدیمی تر ستون های دریک هستند هم برعکس ستون های دریک با بالا رفتن به تدریج عریض می شوند و این اصل در همه معماری یونانی صادق است در حالی که در ستون های ایرانی صادق نیست. و هم ستون های آپادانای شوش و هم پارسه در مرو دشت به شکل استوانه ای ساخته شده اند. نکته دیگر اینکه ستون های هخامنشی «خیاره» دار هستند یعنی روی آنها شیار هایی برجسته وجود دارد و این کار ساخت را بسیار مشکل می کند، در حالی که ستون های معبد آناهیتا فاقد چنین الگویی هستند. در یونان ستون برخی معابد مانند پارتنون(معروفترین و بزرگترین معبد اکروپلیس) دارای خیاره است در حالی که برخی معابد کم ارزش تر فاقد خیاره هستند.
در زمینه تناسبات هم به نتیجه مشخصی نمی توان رسید زیرا تناسبات ستون های معبد آناهیتا بسیار غیر طبیعی است و به هیچ سبکی شباهت ندارد، پهن و کم ارتفاع هستند به حدی که به نظر می رسد شاید به عمد پهن تر از معمول ساخته شده اند.
موقعیت و جهت گیری معبد اما با سایر بناهای هخامنشی شباهت دارد روی یک بلندی مشرف به شهر و در حاشیه دشت ساخته شده و ایوان اصلی رو به جنوب است. پلکان ورودی نیز بر خلاف بناهای یونانی به جای قرار گیری در روبروی در ورودی با 90 درجه چرخش در دو جانب قرار گرفته و از سنگ پاکتراش به صورت یک تکه تراشیده شده که اساساً یک سنت هخامنشی است و در هیچ دوره دیگری دیده نمی شود. برخی این نظر را طرح کرده اند که هخامنشیان معتقد بودند شیاطین مستقیم حرکت می کنند و بر این اساس در هر مرحله از ورود به بنا یک چرخش ایجاد کرده اند تا از ورود شیاطین جلوگیری کنند، البته اگه شیاطین رو چشم ناپاک به حساب بیاوریم این رویکرد منطقی خواهد بود. این رویه هنوز هم در معماری سنتی ما وجود دارد و محرمیت با ایجاد چرخش هایی در ورودی بنا ایجاد می شود.

برخی نکات دیگر هم هست که از همین جنس هستند. افزون بر این ها برخی از نکاتی که گفته شد در بناهای شهر هترا هم صدق می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت این دو بنا همون طور که خودتون هم گفتید آمیزه ای از معماری یونانی و هخامنشی هستند (معماری رومی خیلی تفاوت دارد و مربوط به پیشرفت های بزرگی در معماری می شود که در این آثار اثری از چنین پیشرفت هایی نیست.)

بنابراین یا باید بپذیریم که سلوکیان از روش های ایرانی در ساخت بنا استفاده کرده اند و یا این بناها را اشکانی بدانیم. اما فرض نخست هم نمی تواند درست باشد زیرا اگر دقت بفرمایید شاخصه های شکلی این بناها بیشتر یونانی است و شاخصه های مفهومی و رفتاری ایرانی، بنابراین می توان نتیجه گرفت که کسانی که در این بناها زندگی می کرده اند باید سبک زندگی ایرانی داشته باشند و مانند ایرانی ها زندگی کنند و در ضمن تحت تاثیر فرهنگ یونانی قرار گرفته باشند. که البته نمی توان این را انکار کرد که اشکانیان به شدت تحت تاثیر فرهنگ یونانی بوده اند. تشکیل نخستین مجلس ملی (مهستان) و اداره ملوک الطوایفی و گرایشی که به دولت شهر داشتند را می توان حاصل این تاثیرات دانست.

البته با همه این ها این ها نشانه هایی است که ما را با کسانی که این بنا را ساخته اند آشنا می کند و نه خود آنها، این نشانه ها به ما نشان می دهد که این آثار اشکانی است اما احتمال دیگری هم وجود دارد و آن اینکه با پژوهش های دقیق تر روشن شود این آثار سلوکی است.(اگر بخواهیم با قاطعیت در باره این بنا نظر بدهیم باید درتاریخ سفر کنیم) اما نکته اینجاست که شواهد و مستندات نشان می دهد که به احتمال قوی این اثر اشکانی است، حالا اگر کسی فرض دیگری طرح می کند باید متکی بر نشانه های قوی تر و مستندات محکم تر ارائه شود. که بنده بسیار از شنیدن آن شاد می شود زیرا گفته ای بر اساس مدارک و روش علمی ست.

ببخشید بیشتر ننوشتم، خسته شدم!

والسلام.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم الف به خاطر این پست تشکر کرده اند
miad (30 شهریور 1390, 20:56)
پست خوانده نشدهارسال شده در: 8 مهر 1390, 21:06 
آفلاين
تازه وارد
تازه وارد

تاريخ عضويت: 13 مرداد 1390, 18:12

پست ها : 4
تشکر کرده اید: 2 مرتبه
تشکر شده:
0 مرتبه in 0 پست

یکتاپرست: آری

علاقه‎مند به تمدن: هخامنشیان

وبلاگ: Ancient ir

امتیاز: 0

با درود فراوان به دوستان عزیز
در رابطه با معماری صفوی اگه منابعی رو میشناسید بگید ممنون میشم.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
پست خوانده نشدهارسال شده در: 9 مهر 1390, 11:01 
آفلاين
مدیر انجمن
مدیر انجمن
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 15 اسفند 1389, 22:30

پست ها : 801

محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 1009 مرتبه
تشکر شده:
1741 مرتبه in 569 پست

یکتاپرست: آری

دین یا مذهب: مسلمان شیعه

علاقه‎مند به تمدن: هخامنشیان

شعار: بر خویشتن شهریاری کن تا جهانی تو را اطاعت کنند

امتیاز: 100

به نام یزدان پاک
سلام
aza نوشته است:
با درود فراوان به دوستان عزیز
در رابطه با معماری صفوی اگه منابعی رو میشناسید بگید ممنون میشم.


درباره معماری صفوی کتاب زیاد هست، مانند، معماری ایران(پوپ)، معماری اسلامی ایران(پیرنیا) معماری اسلامی(هیلن براند) شاه عباس و هنر اصفهان (آنتونی ویچ)، معماری ایرانی(پیرنیا) بازار ها ایران(بیگلری)معماری ایران(کیانی) مجموعه آثار معماری سنتی ایران(سازمان جغرافیایی کشور)، مجموعه گنجنامه(دانشگاه شهید بهشتی)، سبک شناسی معماری ایرانی(پیرنیا) و...

دقیق تر بگید چه چیزی نیاز دارید، تا بهتر بتونم کمکتون کنم.

والسلام.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم الف به خاطر این پست تشکر کرده اند
aza (10 مهر 1390, 13:57)
پست خوانده نشدهارسال شده در: 12 مهر 1390, 18:23 
آفلاين
تازه وارد
تازه وارد

تاريخ عضويت: 13 مرداد 1390, 18:12

پست ها : 4
تشکر کرده اید: 2 مرتبه
تشکر شده:
0 مرتبه in 0 پست

یکتاپرست: آری

علاقه‎مند به تمدن: هخامنشیان

وبلاگ: Ancient ir

امتیاز: 0

درود

من در رابطه با معماری دوره ی صفوی در ایران (گودال ها، چاله ها، آب انبارها، خانه ها، قبرستان ها، مناظر، پناه ها، کاخ ها وکاروانسراهاو ...همچنین دررابطه با معماری دوره ی صفوی در اصفهان اطلاعات میخوام.
(دو تحقیق دانشگاهی)
ممنون میشم کمکم کنید
با سپاس فراوان


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
پست خوانده نشدهارسال شده در: 14 مهر 1390, 17:56 
آفلاين
مدیر انجمن
مدیر انجمن
نماد کاربر

تاريخ عضويت: 15 اسفند 1389, 22:30

پست ها : 801

محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 1009 مرتبه
تشکر شده:
1741 مرتبه in 569 پست

یکتاپرست: آری

دین یا مذهب: مسلمان شیعه

علاقه‎مند به تمدن: هخامنشیان

شعار: بر خویشتن شهریاری کن تا جهانی تو را اطاعت کنند

امتیاز: 100

به نام خدا
سلام.

aza نوشته است:
درود

من در رابطه با معماری دوره ی صفوی در ایران (گودال ها، چاله ها، آب انبارها، خانه ها، قبرستان ها، مناظر، پناه ها، کاخ ها وکاروانسراهاو ...همچنین دررابطه با معماری دوره ی صفوی در اصفهان اطلاعات میخوام.
(دو تحقیق دانشگاهی)
ممنون میشم کمکم کنید
با سپاس فراوان


کتابی هایی که پیش از این معرفی کردم همشون به دردتون می خوره، خصوصاً کتاب «معماری ایرانی» نوشته مرحوم پیرنیا، تدوین مهندس معماریان، نشر سروش دانش.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
پست خوانده نشدهارسال شده در: 14 مهر 1390, 20:35 
آفلاين
تازه وارد
تازه وارد

تاريخ عضويت: 13 مرداد 1390, 18:12

پست ها : 4
تشکر کرده اید: 2 مرتبه
تشکر شده:
0 مرتبه in 0 پست

یکتاپرست: آری

علاقه‎مند به تمدن: هخامنشیان

وبلاگ: Ancient ir

امتیاز: 0

درود
ممنون از لطفتون.


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 8 پست ] 

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت [ ساعت تابستانی ] تنظیم شده است


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد
شما نمي توانيد فايل هاي پيوست در اين انجمن ارسال کنيد

جستجو براي:
انتقال به:  
با افتخار به قدرت phpBB فارسی مقصد

رستوران های تهران رستوران خاقان رستوران ته دیگ